- الإهدائات >> |
بسم الله الرحمن الرحيم
القصة حقيقية وماتزال قائمة لم تنتهى
فى الحقيقة انها قصة يعيشها الكاتب ولم تنتهى كلما اغلقت القصة يفتها القدر مرة اخرى
البداية
فى الدراسة 0حليم)
عندما بدات الدراسة الجامعية ودخل باب الجامعة ونظر اليها من الخارج احس بانة دخل الى عالم اخر لم ينتهى
من هنا نظر الى الحياة برؤية اخرى وقال ( لم ادع هذا العالم الا ان اترك فية احدى علماتى )
بدأت الدراسة بيوم جميل ولم ينظر الى احدا كى يتعرف علية او عليها بمعنى ادق لم يحاول التعرف على احداااا
مع العلم انة لم يحضر محاضرة واحدة
دخل الجامعة وتوجة الى قسم ( علوم الحاسب )
كان يحضر العملى فقط لعلى وعسى ان يستفاد المهم قال لنفسة اجرب وادخل محاضرة عادية
دخل المحاضرة بس متاخر وبالتالى وقف برة امام المدرجات يستمع غالى شرح الدكتور
فضل يهرج مع الناس الى جت متاخرة زية واتعرف عليهم كلهم بعد ما اخرج من المحاضرة هو والناس الى اتعرف بيهم خدهم وطلع الكفتريا يشرب الشاى بتاعة
طلع هو والناس الى معاة وفضلو يهرجو مع بعض ولكن الكلام بين الشباب بياخد شكل تانى واسلوب تانى
واحد من الموجودين بدا كلمة بالمشروبات الممنوعة واصبح يتحدث كثيرا عنها موجها كلماتة الى حليم حليم كان عندة القدرة انة يقنع الشخص الى قدامة انة معاة ومتابعة فضل الحديث بنهم اكتر من ربع ساعة
وبقيت الناس فضلت تستمع.
بعد ما انتهى الموضوع حليم عشان يهرب منة قال اية يجماعة المحضرة التانية بدات مش هننزل نحضر
الجميع وافق حليم فى راية
اكتش طبعا انهم وافقو عشان يخلصو من اخينا الى كان بيتكلم هههههههههه
وهما فى المحاضرة اكتشف حليم ان فى واحد منهم من من نفس المكان الى منة حليم من حلوان
دار كلام بين حليم والشخص دة الى كان يدعى سمير
واتفقو انهم يروحو مع بعض
ومن هنا اصبحو اثنان
فى طريق حليم الى المنزل قابل صديق عزيز علية جدااااااااا من ايام الثانوى العام وفضلو يتكلمو ويهرجو لحد ما قلو على فكرة حليم
الجامعة بتاعتك ليا واحد قريبى اسمة هادى ياريت تخلى بالك منة
حليم قالة اوك هدور علية
تانى يوم راح حليم الجامعة باحثا عن هادى وفضل يدور علية بين الناس برغم انة ميعرفش حتى مواصفاتة
لحد ما تعب وقال اطلع بقا اشرب الشاى بتاعى وفعلا طلب الشاى وقعد وفجأة بيبص ادامة راى واحد بيقولو انت اسمحك حليم
رد علية وقال انت هادى
رد هادى بابتسامة هادية وجميلة زى ما يكون لاقة حد يعرفة وقال انا هادى
حليم قام سلم علية وقالة من هنا هادى هتبدا رحلتنا
قالة يعنى اية قالة تعالى معايا اعرفك بالشخص الثالث
نزل حليم ومعاة هادى يدور على سمير وبالفعل لاقة بيدور علية عرفهم ببعض واصبحو اصدقاء
وحين حديثم جاء احد الاشخاص الى كانو معاهم لما كانو بيتكلمو عن المشروبات الممنوعة
ومن هنا
اصبحو اربعة وعرفو فى الجامعة بالرباعى المرح
كانت حياتهم ضحك وحب
لحد ما فيوم حليم تعب وقال لما اغيب النهاردة كدة كدة انا مش بروح اعمل حاجة
بيفتح عنية لاقة اصحابو فوق راسو وعمالين يضحكو
اة منا نسيت اقول انهم كانو اصحا لدرجة اكبر من كدة
المهم
حليم وسمير وهادى والشخص الرابع الى هو يونس
فضلو يتكلمو عن اليوم اة الى حصل فية
اندهش حليم لما لاقهم بيتكلمو عن بنت جميلة اوى اسمها رباب
وقالو كمان ان سمير اعجب بيها
سالهم حليم وانتو عرفتوها ازاى انتو مش بتعرفو تتكلمو اصلا
فضلو يضحكو والو نحكيلك ياسيدى
سمير قال بص ياحليم انا ليا واحدة قريبتى فى الجامعة هنا اسمها وفاء الجروب بتاعها فى شوية بتات اية مقولكش فرح حليم وقال اهلا اهلا وقام اتعدل
ها كمل ياسمير
ابدا ياسيدى عرفتنى بواحدة اسمها ريهام بنت قمر ياحليم
حليم حس بكلام سمير لما نطق كلمة ريهام لقى فى عنياة ابتسامة وزعل محبش يكلمة فى الموضوع دة قال لما نكون وحدنا
سمير قال بص ياحلم رباب دى بنت عسولة اوى واحنا عيزين نعرفها بهادى
حليم قال اشمعنا هادى
قالة عشان واد لبخة ومش بيعرف يتكلم
فضلو يتضحكو
وحليم مندهش مين رباب ومين ريها
تانى يوم حليم صحى وجهز عشان يروح الجامعة وكالمعتاد هادى وسمير ويونس مستنينة ادام البيت
نزل حليم وهو فاكر كلمهم ومشتاق يشوف الناس الى قالو عليهم.
كان معروف عن حليم انة وسيم ودمة خفيف وكانو بيقولو انة بتاع بنات
المهم
اول لما دخل الجامعة فضل بصض حولة يدور على البنات الى قالو عليهم ولما تعب قالهم يجماعة انا هطلع اشرب شاى بتاعى
طلع حليم الكفتريا وفضل فوق لوحدة بيفكر فى عمرة الجاى والى راح وبص للسماء وقال يارب
شوية وحليم زهق وقال انزل اشوف اصحابى فين نزل حليم وهو ماشى فى الدور الى كان فية لقى واحد بيدور علية وقالة حليم حليم حليم
حليم رد وقال نعم قالة سمير بيدور عليك وعايزك قالة فين قالو امشى علطول وادخل يمين حليم مشى فعلى واول لما دخل يمين
عنية جت على بنت اجمل بنات الدنيا حوريا من الجنة وردة متفتحة تبتسم بشدة وجمالها سهما فى قلب حليم
بدا حليم بالسلام على الموجودين
ريهام رباب يونس
ريهام قالت لحليم فينك احنا عملين نسال عليك من بدرى كنت فين
رد حليم بصعوبة وقال ابدا كنت بشرب شاى
قال سمير وانتى بتسالية لية
ريهام ضحكت ورباب ايضا
وحليم فضل يهرج مع ريهام وعينة على رباب
يونس بدا بالتهريج مع رباب وقالها اية رايك اجوزك حليم اتكسفت وضحكت بعا انتو عارفين تهريج الجامعة تتجوزينى وانا شايفلك عريس والكلام دة
يونس قال اية رايك رباب اتكسفت وضحكت
يونس قال اية رايكم بقا نقرا الفاتحة
ضحكو وعملو كانهم قروها فعلا
حليم مقدرش يقف واعتزر وقال انا هشوف حاجة واجى
استغربو من اسلوبة الحقيقة ان حليم افتكر ان رباب صاحبة هادى بيحبها لاكن هادى كان بيهرج مكنش فى دماغة حاجة اصلا
تانى يوم حليم راح الجامعة واول لما دخل لقلى رباب امام عينية
فضل يقرب منها
وماشى فى الطريق اليها عمال يبص لجمالها ورقة كلماتها
وعندما اقترب اكثر نظرت الية قلبة اتخطف وشعر بالعجز امام جمالها غير اتجاة بسرعة شديدة جدااااااااااااااا
خوفا من جمالها وريحانها
السؤال الان هل سيحبها ام لا ؟
الى القاء فى الجزء التانى
ان نال اعجابكم
روووووووووووووووووووووووو ووعه
طبعا الموضوع بس اسمحيلى ابدى اعجابى بانتقائك لاحلى الاسماااااااااء
ربااااااااااااااااااااااا ااااااب :ههه::ههه::ههه::ههه::ههه:
روووووووووووووعة تسلم ايدك ياكوكى وبجد متشوقه انى اشوف الباقى
ماينفعش ياكوكى تحطيهم كلهم فحلقه واحده ههههههههههههههههه
بجد تسلم ايدك
:7op::7op::7op::7op::7op::7op::7op:
قشطة يا كوكى مستنين الباقة
ررررررررررررررروعة تسلم ايديكى
جمييييييييييييييييييييييي يله
بجد قصه جميله جدا
وفكره اجمل
ومستنيييين الحلقه اللى بعد كدا
:7op::7op::7op::7op:
:هد:
باين هتبقى قصة جامدة جدا وحشتني مواضيعك جدا يا كوكي
تعجز يدي عن التصيفق من فرحتي بالموضوع
ويعجز لساني عن شكرك من جمال الموضوع
ناااااااااااااااااايس يا مووووووني ... وفي انتظار باقي الحلقات
روبى وباسم وجزيرة الحب وجلجل حبيب قلبى ميرسى على المرور المشرف
ويا حيكو كان نفسى تقول رايك بس يشرفنى انك مريت فى التوبيك
ميرسى يا سونة ربنا يخليك وانت كمان وحشتنى موت
ميرسى يا احلى مؤيد ويارب تكون القصة عند حسن ظنكوا
بس احب اقول يا جماعة انها منقولة طبعا
ويارب تعجبكوا
الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)
الإجراءات : (من قرأ ؟)
لم يشاهد الموضوع أي عضو حتى الأن.
مواقع النشر (المفضلة)