- الإهدائات >> |
ولا نررد ماقاله اجيال فى الماضى
ولكن نقتبس بكلامهم
الذى يتوافر مع تتطور المجتمع
فهذه قاعده تسمى التحايل
وخذخ نقطة اخرى
فلامجال لكلام هنا عنها
سيدى الفاضل ان لا احرم الافراح ولا امنع من اقامتها
بالعكس الدين الاسلامى لايمنع ولا يحرم اقامه الافراح
ولكن انا هنا انتقد بعض الافراح التى تحدث بها كل المظاهر التى اوردتها فى بدايه الموضوع من شرب البانجو والمخدرات وما اكثر ذلك فى افراحنا ولا يستطيع احد ان ينكر ذلك
اما بخصوص رقص العروسه فى الفرح(وما اكثره فى افراحنا الا من رحم ربى ) فانا معك فى ان ذلك يعود الى رضا العريس
ولكنى اوجه اليك بعض الاسئله....
* اتنكر وجود بعض المضايقات من اشباب للفتيات فى الافراح كالمعاكسات وغيرها .؟
*اتنكر نظر الشباب الى الفتيات فى الافراح بدوافع مختلفه
واتحداااااااااااااك............ ....
*اخيرا اخى العزيز .ايهما تفضل الفرح الاسلامى ام فرح اليومين دووووووول
اشكرك اخى الفاضل مع احترامى لكل ارائك واراء كل الاعضاء الذين شرفونى فى هذا الموضوع.............
جزيتم خيراااااااااا
على فكره يا جماعه الموضوع بتاع احمد دا موضوع مهم جدا
وعلى جانب كبير جدا جدا من الصواب
مش معنى اننا فى فرح اننا لازم نعصى ربنا
وكل واحد فينا عارف ان معظم افراح اليومين دول ( مش بقول كلها ) فيها معصيه كبيره قوى لربنا وحدش يكابر ويقول لا ..الافراح ما فيهاش حاجه غلط
بس لو رجعنا لعاداتنا وتقالدنا ( الغلط ) هتلاقى العريس ساعات بيبقى مجبر على عمل مثل هذه الافراح بضغط شديد من اهل العروسه واحيانا من اهله هو كمان
فيها ايه يعنى اما العروسه تتزيم وترقص وتفرح زى ما هى عاوزا بس مع زميلاتها ونساء العائلتين
ونفس الكلام على العريس
ولو عاوز تعمل فرح زى ارفاح اليومين دول وخايف من كلام الناس مش هرد عليك الا بحديث لسيدك عليه الصلاه والسلام حيث قال فيما معناه :
" من ارضى الله فى سخط الناس رضى الله عنه وارضى عنه من اسخطهم فى رضاه ...ومن اسخط الله فى رضا الناس سخط الله عليه واسخط عليه من ارضاه فى سخطه " صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
اظن معنى الحديث واضح يعنى هتغضب ربنا عشان خاطر الناس ربنا هيغضب عليك والناس برضه عمرها ما هترضى عليك
اما لو ارضيت الله الناس هترضى عليك
اظن الكلام واضح ومعيارنا كمسلمين هو : القران وسنه نبينا صلى الله عليه وسلم
تحياااااااااااااتى والنقاش مستمر...............
جزيت خيرا يااسلام
والنقاش مستمر
متاااااااااااااااابع.......... .........
بص ياستاذ
اخر حاجه هقولها ليك
زاظن ان الكلام واضح
انت لو رايح لواحد صحبك فرح اخته
او اى ان كان
هتسيب صحبك
وتبص على الحريم؟؟؟
جواب على السؤال ده
ونتابع التعليق
بس فى قاعده اسمها التحايل
على الشرع والقانون
مش تفقدها فى حديثك سيدى العزيز
والقاعده دى
بتتحايل على الشرع
لكى يتلائم الشرع والقانون
مع تتطورات المجتمع
سيدى العزيز
وممكن تجاوب على السؤال؟
وهتابع معاك النقاش
كلامك فعلا صح اوى
ربنا يجازيك عليه
انا بقى مش ناوية اعمل فرح خالص
انا بالبس فستان ابيض عشان واحد بس مش عشان الدنيا كلها
وبدل مااعمل فرح ملهوش اى لازمة غير انى اخد منه سيئات
انا وجوزى ان شاء الله بدل الفرح نطلع نعمل عمرة ونبدا حياتنا بشئ جميل وندعى ربنا ان احنا نبدا حياة نضيفة وانها تفضل كده ديما
بجد شكرا ليك اوى موضوع فوق الرائع
جربت بعد وداعناكاسا ثقيلا اسمه النسيانومضيت اسال عن طبيبيرحم القلب العليل يلملم الاحزانوسالت فى الم لديك تميمةتعويذة تشفى الجراح..وتنقذ الابدان؟فاجابنى..عندى دواء ان اردتقصائد فيها شفاء الروح والوجدانونظرت للاوراق..ابيات تناثر عطرهاكجداول فاضت بلا شطانكانت تحدق فى عيونى لحظةوتعود حائرة بلا عنوانمرت على وجهى اضاءت وانزوتوتناثرت صورا بكل مكانكانت قصائدنا تطل بلهفةكالحزن دامية على الجدرانلاحت عيونك فى دموع قصائدىقلبان ينشطراننجمان يحترقانجسدان يرتعشانداويت الاف القلوب ولم اجدشيئا يداوينا..سوى النسيان"فاروق جويدة"
كل واحد حر فى التصرف بتاعه
وكل واحد حر فى الفرح اللى يعمله
ويارب يهديكم نعم المصير
بس المشكله ان الجواز دلوقتى يندرج تحت قاعدة العرف
وليس قواعد الدين
وارجوا ان نستكمل حديثنا
مع الاخ العزيز
ويرد على السؤال بتاعى
اللى فى المشاركه السابقه؟
لاى طبعا
بس صوابعك الخمسه مش زى بعضها
وانا مش زى غيرى
يهدينا ويهديك هو انا اكره الهدايه ليا ولغيرى .........
[quote=toyota;193569
بس المشكله ان الجواز دلوقتى يندرج تحت قاعدة العرف
وليس قواعد الدين
[/quote]
يعنى ده صح ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟
الدين ولا العرف..........
جزاكى الله خيرا وربنا يهدى الجميع
الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)
الإجراءات : (من قرأ ؟)
لم يشاهد الموضوع أي عضو حتى الأن.
مواقع النشر (المفضلة)