لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
اللهم اعطنا القوة لندرك أن الخائفين لا يصنعون الحرية ، و الضعفاء لا يخلقون الكرامة ، و المترددين لن تقوى أيديهم المرتعشة على البناء
هرد وخلاص من غير ماقريت ردود فكره الاسئله دى اصلا احنا بنتوه بيها بعض يعنى مثلا حد يعمل حاجه فتقوله ليه لو الحد ده صح هيجاوب لو غلط مش هيعرف كلمه ازاى دى بقى اصعب حاجه لانها ممكن تستخدمها فى حاجه مستحيله اما كون ان احنا نفضل نسال انفسنا او اخرون طوال الوقت فاده الغلط لان فى حاجات ميجيبش ان احنا نقف قدامها كتير لانها مالهاش اجابه فلابد ان نعديها عشان كده لو منطقيه فى فكره السؤال وكمان نشوف لو هيفيدنا اوك انما لو عادى يبقى ملوش لزمه هى دى الفكره وفى كلها كلها مجرد كلمات
ماشي هنسى بس ثواني اصل فيه ناس كتير عندها لبس في الحته دي وبالنسبه للمثل اللي قلتيه بالذات يعني ايه الطرفين واحد ...يا اما اصلي كل الفروض اللي عليا حاضر "وده المفروض".....بس قلنا ان ايماني مش قوي للدرجه دي ...او نشاتي او او او "ولعلمك مجرد التفكير في الموضوع ده بدا بذره التغييير الحلو في حياتنا" اتنين الراي الاخر مينفعش بقى اصلي خالص اصل عيب يعني اصلي يوم ويوم لا ولا اصلي فرض وفرض لا يا اما اصلي كلو يا اما مصليش خالص ............................... غلط غلط غلط وكلام غلط من اولو لاخرو يا جماعه اللي بيصلي فرض هياخد اجرو واللي بيسيب فرض هياخد وزرو ولا تزر وازره وزر اخرى يعني نصلي يا جماعه اللي ربنا يقدرنا عليه نصوم اللي ربنا يقدرنا عليه نقرا لقران اللي ربنا يقدرنا عليه جوليت خلي بالك من نفسك مع ربنا وصدقيني انتي امشي فثوه بس لربنا هيجيلك هو يا رب توصلك قصدي وشكل تفكيرك في ناحيه دينيه مش عاطفيه زي مكنت متخيل وفي جميع مجالات الحياه دائما هناك حل وسط
يا شومان انت بتتكلم من فكرة وحدة فكرت المصلحة المشكلة مش انى القى حلول او حتى انفزها المشكلة ان كل الحلول مبترضنيش كلها وامشكلة كمان ان مفيش مشكلة ولو فى مش كله يبقى مفيش مشكلة علشان المشكلة ان مفيش مشكلة يبقى مش مشكلة اللى انت بتقولة يا فهمى بيرجح فكة الوسطية ودا فى حد ذاته راى عبقرى ودا انسب حل فعلا بس فى حاجات مينفعش فيها الوسط ومع انى التشبية ممكن يكون عظيم بس انا بجد محتاجة اشبه بيه لو حد عاوز يصلى مينفعش يخد اوسط الحلول ويصلى يوم اه ويوم لا ولما يكون مثلا انت عليك تختار ما بين موتين الاتنين اسوء من بعض انسى كل اللى قولتة انا مش كنت عاوزة حل لمشكلة انا بس كنت بقول مجرد كلمات
انتي جنون ومصطفى عبقري انافي النص اسالتك خلي نصها ليكي وجاوبيها بافعال ونصها لناس تانيه ممكن تخدعك ممكن تبسط غيرك بس لان اعتقد ان انتي كده بتتحايلي على الاسئله لان مجرد اجابتك لاسالت الناس او انك تفكري في مصلحه الغير ولكن بنصف الكميه او بنصف المجهود يعني لا تكوني تهتمي بالناس ميه في الميه ولا بنفسك ومصلحتك ميه في الميه لان محدش يقدر يعيش من غير حد حواليه والحياه مشاركه شومان لو مسالش على مصلحتي انا بالتالي مش هسال على مصلحتو وبالتالي مش هيبقى فيه انسانيه ساعتها هنبقى ريبوتات خلي شويه عليكي وشويه على ربنا والناس بس ود من وجهه نظري الصغنطوطه
علامات الاستفهام لو اختفت من حياتنا تضيع معاها كل حاجة و هنبقى مجرد روبوتات بتتحرك في روتين معين فعلامات الاستفهام شئ حتمي و بتتعب في حالتين الاولانية لما بنكون مش عارفين الاجابة التانية لما بنسأل اسئلة مش عايزين نعرف اجاباتها و في الحالتين انا شايف الغلط علينا للمرة التالتة بعد المليون فكري في مصلحتك انتي بس عشان غيرك مش هيفكر فيها غيرك بيفكر في مصلحته هو اسألي الاسئلة اللي تساعدك ازاي تبقى مبسوطة اكتر لانك كده كده هتسألي نفسك و هتتسألي من غيرك سيبك من ازاي بقيت كده , و ليه , و امتى اسألي نفسك "هبقى مبسوطة اكتر ازاي؟" "هستريح في حياتي مستقبليا ازاي؟" ان شاء الله حتى "هبقى مليارديرة ازاي؟" لانك كده كده هتقابلي علامات استفهام يبقى اجابات العلامات دي افضل لحياتك بالنسبة لده جنون و اللاه لا كلما زادت عدد علامات الاستفهام كلما قربتي من الجنون بجد لكن كلما زادت اجاباتك على علامات الاستفام اللي بتقابلك كلما بتزيد "حرفيا" عبقريتك